Hvordan vælger du en platform?

 

I 2016 var der globalt over 2000 forskellige crowdfunding platforme, og selv om nogen af dem er rene nationale platforme, ja så er der altså også rigtig mange, der er internationale, og dermed kan være relevante for dig og dit projekt. Så i sådan et stort marked, hvordan får du så fundet lige den platform, der passer til DIT projekt?

 

Jeg laver festivaller om sommeren og arbejder med store artister (og deres entourage…). Da jeg i 2013 havde nogle spørgsmål til brands på Prince’s rider, så var eneste svar fra hans Tour Manager: ”Google it!”
Og det gælder sådan set også for dig når du skal vælge platform – Google it 🙂

Men inden du kaster dig ind i den store søgemaskine, så kan du jo lige læse mine overvejelser omkring nogen af de største spillere på markedet. 

Der kommer flere og flere projekter på store platforme som Kickstarter og Indiegogo, og derfor bliver det også sværere og sværere at blive hørt og set blandt alle de andre kampagner. Derfor ser vi også flere og flere specialiserede platforme dukke op, som eks. PledgeMusic, der udelukkende crowdfunder musikprojekter eller danske COOP Crowdfunding, der kun har føde- og drikkevare projekter på platformen. Det er derfor værd at undersøge, om der skulle være en fed platform derude, der passer til lige præcis dit projekt.

 

 

Der er dog også rigtig mange fordele ved at vælge en mere etableret platform til dit crowdfunding projekt. Vælger du en af de store platforme som Kickstarter eller Indiegogo, ja så følger der ofte en god og gennemtestet back-end løsning med (altså der hvor du som projektindehaver rent praktisk ligger alle elementerne til din kampagne ind), ligesom der også er mange gode guides og how-to’s at hente på de store platforme.

 

Vælger du en af de store platforme, der ikke umiddelbart er specialiseret inden for en bestemt sektor, så kan det alligevel være værd at dykke lidt ned i platformenes statistikker. Der er nemlig forskel på, hvilke sektorer der klarer sig bedst på hvilke platforme, og det er jo fjollet at vælge Kickstarter, hvis nu netop dit produkt har den største chance for at få succes på Indiegogo – eller omvendt. De store platforme ligger alle deres tal åbent ud, så det er fjollet ikke lige at bruge den ekstra time på at nørde lidt i statistikkerne.

 

I mit online kursus “Klog på Crowdfunding” nørder jeg meget mere ned i, hvad fordelene, ulemperne og forskellene er ved Kickstarter, Indiegogo og den danske platform Booomerang. Så hvis du vil blive meget klogere på platforme, og hvordan du bygger din helt egen kick-ass crowdfunding kampagne, så kan du få adgang til kurset allerede i dag.

 

 

Skal du lære at lave en kick-ass crowdfunding kampagne?