Har du styr på crowdfunding?

Du har måske hørt om crowdfunding? Men ved du egentlig, hvad det mere præcist er og ikke mindst, hvad man kan bruge det til? Det er vigtigt, at du har helt styr på, hvad crowdfunding er, og hvad du kan bruge det til, inden du kaster dig ud i at lave din egen kampagne. Ellers kommer du bare til at spilde både tid og penge – og det er der ingen iværksættere, der synes er fedt!

 

Spørgsmål 1: Hvad er crowdfunding?

Crowdfunding er en form for alternativ finansiering, som i stigende grad anvendes af særligt iværksættere til at skaffe den første kapital til at realisere deres drømme. Lidt mere specifikt kan man sige, at crowdfunding handler om at indsamle penge til et konkret projekt fra en større gruppe af mennesker, typisk ved brug af internettet.

 

Det fungerer nogenlunde sådan her: 

 

 

Der findes mange forskellige typer af crowdfunding og i takt med, at det globale marked vokser, så kommer der hele tiden flere typer til. Det er derfor vigtigt at du ser dig godt for og finder ud af, hvilken type crowdfunding der passer til din virksomhed eller dit projekt inden du går i gang.

 

 

Spørgsmål 2: Hvilke forskellige typer crowdfunding findes der, og hvad kan jeg bruge dem til?

Man taler overordnet set, om 4 typer crowdfunding (og så en hel masse hybrider og afarter): Donation, reward, lån og equity.

 

Donations baseret crowdfunding

Ved donationsbaseret crowdfunding er der tale om rene donationer, dvs. at donoren ikke får nogen modydelse eller produkt til gengæld for sit bidrag. Der er (desværre) ikke ret mange mennesker, der vil give dig deres surt optjente penge uden at få noget igen med mindre det, drejer sig om en velgørende sag. Derfor er typen af projekter, der bliver finansieret gennem donationer også primært enten: 1) Projekter, der traditionelt ville høre under NGO’er, f.eks. støtte til flygtninge, børn i udviklingslande mv. og 2) Personlige projekter, som eksempelvis støtte til en medicinsk behandling, økonomisk hjælp til deltagelse i sportsevents mv.

 

Reward baseret crowdfunding

Rewardbaseret crowdfunding er nok den, du kender mest til (det er det der foregår på bl.a. Kickstarter og Indiegogo). Det er også den mest udbredte form for crowdfunding målt på antallet af projekter og investorer både i Danmark og på verdensplan. Ved rewardbaseret crowdfunding er der tale om en model, hvor investoren/backeren får en form for belønning for sin investering. Det kunne fx være din totalt seje innovative cykellygte, premierebilletter til den film du er ved at lave, en über special crowdfunding edition af dit brætspil eller noget lignende. Du kan også tænke på rewardbaseret crowdfunding som en form for pre-sale. Du sælger altså dit produkt for at få penge til at sætte det i produktion.

 

Vil du lære at lave din egen kick-ass crowdfunding kampagne? 

Låne crowdfunding

Låne crowdfunding minder meget om en bank. Men i stedet for at låne penge i banken, ja så låner din virksomhed pengene af en gruppe af private långivere. Lige som hos reward og donations crowdfunding så foregår interaktionen mellem virksomhed og långivere via en crowdfunding platform.

 

Equity (eller aktie) crowdfunding

Ved aktiebaseret crowdfunding kan private investorer investere direkte i din virksomhed mod at få en andel af virksomheden (det er det du måske også kender fra Løvens Hule på DR). Men lige som med låne crowdfunding så får du her en gruppe af investorer i stedet for blot én investor. I forhold til de andre typer af crowdfunding så er aktie crowdfunding primært for lidt mere modne virksomheder. Investorer vil typisk gerne se noget proof-of-business, inden de kaster penge i en virksomhed.

 

 

Spørgsmål 3: Handler det kun om penge?

Det korte svar er: Nej!
Jeg møder mange vildt seje iværksættere og ildsjæle, som tror, at crowdfunding kun handler om penge. Det er en skam for de går glip af noget af det aller bedste, nemlig Power of the Crowd! 

 

Lad mig give dig 4 gode grunde til, at crowdfunding er meget mere end ’bare’ penge:

A

Ambassadører

Når folk investerer i en crowdfunding kampagne, gør de det med hjertet (og selvfølgelig for at få dit kick-ass produkt). Det betyder, at hvis du behandler dine backere/kunder på den rette måde, så bliver de til dine vigtigste ambassadører.                                                                                                   

 

A

Marketing & Branding

Når du bruger crowdfunding til at rejse penge til din virksomhed, så er du samtidig i gang med at markedsføre ikke blot din crowdfundingkampagne men HELE din virksomhed. Du kan, hvis du gør det rigtig, bruge crowdfunding til at differentiere din virksomhed fra konkurrenterne og få direkte kontakt til dine kunder.

 

A

Globalt marked

Når du bruger globale crowdfunding platforme til din kampagne, så får du også mulighed for at gå ud på mange markeder på en gang.
At gå ud på et globalt marked fra starten betyder, at du får en meget større dam at snorkle i og dermed også at hente penge fra.

 

A

Produkt validering

Er der overhovedet et marked for dit produkt? Det her er ikke et spørgeskema, og det er ikke likes på Facebook!
Det er rigtige mennesker med rigtige penge, der investerer i DIT produkt.

Vil du blive klogere på crowdfunding?

Tilmeld dig nyhedsbrevet i dag og få masser af tips og nyttig viden om crowdfunding, lige i din indbakke.